Unyttig

Jeg har skrevet et innlegg om taxier fra før. Og her kommer det enda et. Frustrasjonen er stor.

Jeg reiser mye til behandling. Dermed trenger jeg taxi, fordi jeg ikke har førerkortet, og kommer nok ikke til å ta den i nærmeste fremtid heller, pga epilepsien. Jeg kan heller ikke ta kollektivt pga funksjonshemningene jeg har. Jeg kan ikke akkurat belaste alle rundt meg hele tiden. De har også jobb og avtaler. Jeg prøver så hardt jeg kan for å være selvstendig, selvom jeg har de utfordringene jeg har. Men for å være selvstendig, må jeg ha litt hjelp, og tilpasning. Dermed forventer jeg taxiene gjør det de har fått beskjed om. De får lønn av arbeidet de skal gjøre – jeg betaler på en måte lønna deres.

De fleste begynner å krangle på hvor de skal parkere. Noen få hører på hva jeg sier. Det er en grunn til at jeg har taxi, og ikke kan ta kollektivt. Jeg har som sagt funksjonshemninger, som innebærer at jeg ikke kan gå så langt av flere grunner (Dette vet taxisjåførene veldig godt, fordi taxisentralen opplyser om det). Så da må taxiene kjøre fram til døra. Men et sted hvor de må kjøre inn på torget for å hente meg, sier de at de ikke får lov, og kan få en stor bot. (Jeg har kranglet flere ganger med sjåførene, men jeg gidder jeg ikke å bruke mer krefter på det). Men de tar feil! Varebiler kjører der, så det er ikke trangt. På en måte er jeg en vare, hvis man skal gjøre det veldig simpelt.

toi sin nettside, finner man en artikkel under lenken byutvikling og bytransport, som beskriver litt om nettopp det med hvor taxiene har lov til å parkere (vente på kunde). Unntakene de får lov til å ha, som for eksempel til funksjonshemmede, i motsetning til annen transport som må forholde seg til de reglene som det er opplyst om.

Dette er et lite utdrag, under: (2) Metode og tilnærming. På punkt 2.5.4, side 7.

Karakteristika ved det bilfrie arealet

Hva som inngår som bilfritt areal og hvordan dette området reguleres vil variere mellom europeiske byer. Under denne kategorien beskrives nærmere det bilfrie/planlagt bilfrie sentrumsarealet. Sentralt her er å beskrive hva begrepet bilfritt sentrum innebærer i de enkelte byene. Følgende hovedpunkt vil beskrives:

  • Antall km2 (planlagt) bilfritt areal
  • Utforming av det (planlagte) bilfrie arealet, herunder om det er sammenhengende eller består av flere mindre adskilte områder
  • Overordnet beskrivelse av tilrettelegging for gange, sykkel og kollektivtrafikk i det (planlagte) bilfrie området
  • Utviklingen av det bilfrie området (om arealet har økt eller minket over tid)
  • Utforming av gatenett i sentrum, særlig hvorvidt det (planlagte) bilfrie området er preget av et trangt eller åpent gatenett
  • Hvilket parkeringstilbud som finnes på utsiden av det (planlagte) bilfrie arealet
  • Hvordan trafikken i det bilfrie arealet er regulert

Siste kulepunkt inkluderer forklaring av hvordan adkomst til området begrenses gjennom fysiske (for eksempel sperringer) og regulative virkemidler (som for eksempel skilting og bøtelegging for kjøring i bilfritt område). Det vil videre gis beskrivelse av hvilke unntak som eksisterer (planlegges), som for eksempel fritak for bevegelseshemmede, taxi og utrykningskjøretøy eller tillatelse for vareleveranse på visse tidspunkt. I dette ligger det at det det ikke er snakk om totalt bilfrie områder, men heller et sett med gater hvor sterke bilrestriksjoner er innført (i noen gater mer enn andre).

Bilde lånt fra http://by-taxi.no/

Heldigvis har jeg truffet en taxisjåfør som kjører meg på TT-kortet mitt. Han vet hvor han skal kjøre, og han skjønner behovet mitt for assistanse. Dermed tar han denne risken for å få bot. Da trenger jeg ikke å bruke kreftene mine på diskusjon, noe som er veldig greit. Er i en prosess hvor jeg prøver å få han som fast sjåfør i forhold til pasientreiser også. Noe som vil gjøre det betydelig lettere med behandlingen jeg går til, fordi da trenger jeg ikke å bruke unødvendige krefter på diskusjoner som kan bli unngått.

På skiltet så står det parkering/kjøring forbudt innpå torget, men det burde blir spesifisert at taxier kan kjøre der når det kommer til spesielle behov. Det burde jo være en selvfølge når jeg har de utfordringene jeg har, og til og med kjørekontoret opplyser sjåførene, og det har hendt jeg har fått melding i tillegg til å vise sjåføren når h*n står der og skal ha meg ned i taxien, gående, fra kjørekontoret. Jeg hadde en episode for ikke så lenge siden, der jeg hadde fått melding fra kjørekontoret, spesifisert med stor skrift at taxien skulle kjøre til inngangsdøra. Sjåføren vinket meg ned, men jeg ble der jeg var. Da gikk sjåføren opp til meg og begynte å diskutere. Jeg viste meldingen, men sjåføren blånektet. Han skulle ikke risikere å få bot, og det var visst viktigere enn å hjelpe kunden (altså meg), selv med spesifikasjoner. Han spurte meg også spydig «Betaler du boten da eller?«. Jeg kjente jeg ble mer og mer sint. Jeg forklarte til den store gullmedalje, men det hjalp ikke. Til slutt sa han «Nei, dette gidder jeg ikke mer. Du får finne deg en annen taxi«, i en spydig tone, og gikk sin vei. Jeg var sliten i fra før, og fikk ikke akkurat mer krefter etter diskusjonen/krangelen. Jeg tror at disse to tingene, resulterte i at jeg fikk et epileptisk anfall. Så da fikk jeg ambulanse til legevakta i stedet, og var der omtrent hele dagen. Fikk en i familien til å hente meg, og kjøre meg hjem etter at jeg fikk lov til å dra fra legevakta.

En sånn episode gikk altså inn på helsa mi. Dette syns jeg er så utrolig unødvendig. Og hvis taxisjåførene hadde lest seg opp på litt regler, så kunne slike episoder vært unngått. Jeg er nok ikke den eneste som har fått slik behandling av taxisjåfører heller. Man kan jo håpe, men jeg tror ikke det er reelt, dessverre.

Så her må det skje en endring! Tydeligere og mer spesifikke regler, opplæring/kursing av taxisjåfører på nytt, og endring av skilt. Fordi sånn som det er nå, er uholdbart. Når det til slutt går på helsa til folk, da har systemet sviktet totalt. Det som liksom skal være til hjelp, gjør det stikk motsatte.

3 tanker om “Unyttig

Hva syns du om dette?