Åja, ufør

I sammenkomster kommer ofte spørsmålet «Hva driver du med da?» De fleste forventer vel en type jobb eller studie. Men så sier jeg «Jeg er ufør jeg». Da kommer det fra motparten (ofte), «Åja, da har du mye fritid da. Da driver du kanskje på med noen hobbyer?».
Men, jeg skal fortelle deg at det å være ufør, betyr nødvendigvis ikke at man har mye fritid. Nå er ikke alle som meg, men i min situasjon så, er jeg først og fremst en mamma. Jeg følger opp sønnen min i alle aktiviteter det er passende at jeg er med på, rundt han. Og går på/følger opp avtaler som gjelder han.
I tillegg følger jeg et behandlingsopplegg som består av psykiater, fysioterapeut og logoped på fast basis. Et annet sted jeg er på fast basis er et sykehus, som forhåpentligvis skal hjelpe meg med stemmen. I tillegg til det er jeg innom fastlegen, andre sykehusavtaler osv.
Jeg er også arbeidsleder for min BPA ordning, og må ordne med det administrative i forhold til det. Samt at jeg må veilede de på forskjellige ting.

I tillegg til dette må jeg ha egentrening i forhold til fysioterapi og logoped.
Så har vi selvfølgelig de hverdagslige tingene, som blant annet innebærer å dra på butikken. Jeg må også legge inn hvile (mer om dette i et annet innlegg), da jeg bruker veldig mye krefter. Og inn i alt dette skal jeg også pleie familie-, og venneforhold. I tillegg skal jeg prøve å presse inn hobbyene mine (som tar både tid og krefter). Selvfølgelig er det variasjoner for hva jeg gjør i løpet av en dag, men her har du et lite innblikk.

Hva syns du om dette?